Hvorfor Er Forskning helt Avgjørende for Bedrifter i Dag?

Home / Hvorfor Er Forskning helt Avgjørende for Bedrifter i Dag?

De fleste av forretningsmenn vurdere markedsundersøkelser nøkkelen til en vellykket virksomhet imperium. Det er ganske viktig å gjennomføre en grundig forskning for å analysere mulighetene for en eksisterende eller nye produkter. En godt gjennomført forskning viser fruktbare i å vurdere situasjoner, potensielle salg av et produkt, potensielle kunder og så videre.

I enkle ord, markedsundersøkelser er prosessen med å samle inn, registrere og evaluere data som er relatert til ulike produkter og tjenester.

Mål av markedsundersøkelser

Det er mange grunner til hvorfor en bedrift bør gjennomføre undersøkelser før lansering av et nytt produkt. Noen av de viktigste målene for slike undersøkelser innebærer følgende.

Analyse av eksisterende trender: En skikkelig og grundig forskning vil bidra til å analysere de ulike eksisterende trender i bransjen scenario. Det gir en klar cut bilde av etterspørsel og tilbud av produkter og tjenester.

Forbruker atferdsmessige mønstre: Identifisere potensielle kunder er et av de viktigste målene for slike undersøkelser. Det er svært viktig å analysere den potensielle kunder og deres preferanser for å selge et produkt. Det er viktig å selge et produkt som er etterspurt i bransjen foran.

Konkurrenter: Effektiv markedet forskning bidrar til å identifisere eksisterende konkurrenter og deres markedsføring strategier. Forskning bidrar også til å evaluere sine identiteter, målgrupper og potensielle kunder. Det er derfor mulig å overleve konkurransen ved å lansere produkter som oppfyller kravene fra kundene.

Bedre salg: er Det også akselerere tempoet i virksomheten ved å forbedre salg av produkter. Dette kan bare gjøres gjennom riktig analyse av virksomheten scenario.

Minimere tap: Forskning før lanseringen av produkter og tjenester bidrar også til å minimere tap. Bedrifter kan være reddet fra store tap ved å lansere produkter som ikke har noen etterspørsel.

Typer av Forskning

Markedsundersøkelser er gjennomført gjennom en metodisk tilnærming som omfatter både primær-og sekundær forskning. En annen form for forskning, er forbrukeren basert forskning.

Primære forskning innebærer innsamling av data direkte fra forbrukerne. Det er ganske kostbar metode i forskning om ganske effektiv. Kundens tilbakemeldinger er samlet inn gjennom telefonisk intervjuer, spørreundersøkelser og gruppediskusjoner. Den primære forskning er videre inndelt i kvantitativ og kvalitativ forskning.

Kvantitativ forskning: I kvantitative undersøkelser, undersøkelser er gjennomført for å samle inn numeriske data. De fleste av undersøkelsene omfatter i nærheten spørsmål som er mindre tidkrevende. Det er ganske enkelt å samle inn slike data som forbrukere har en tendens til å være mer co-operative. De innsamlede data blir videre analysert for en riktig konklusjon.

Kvalitativ forskning: I kvantitative undersøkelser, gruppe samtaler eller intervjuer er gjennomført for å samle inn informasjon. Denne forskningen innebærer å åpne spørsmål der forbrukerne er nødvendig for å svare på inngående spørsmål. Fagfolk er nødvendig for å gjennomføre intervjuer. Det er både et dyrt og tidkrevende metode for forskning.

Sekundær forskning: Denne form for forskning innebærer å analysere data som er innhentet fra kilder som for eksempel biblioteker, magasiner, internett og så videre. Det er ganske en billig metode for forskning.

Forbruker forskning: Analyse av atferdsmessige mønstre av forbrukerne er en annen form for forskning. Preferansene til forbrukere er evaluert i denne typen forskning.